W ciągu roku szkolnego nauczyciele mogą wykonywać telefony do rodziców, ponieważ są zaniepokojeni zachowaniem dziecka lub nastolatka. Czasami problemy, które dzieci przejawiają w klasie mogą być wynikiem tego, co dzieje się w domu, a czasami mogą być wynikiem problemów w szkole. Tak czy inaczej, logiczne jest, że wiele zachowań obserwowanych w szkołach powinno być rozwiązywanych najpierw w szkole, nawet jeśli rodzice są informowani po fakcie. Niektóre z tych powszechnych problemów w szkole są następujące.
Nie zwracanie uwagi na zajęciach
Kiedy dziecko lub nastolatek nie zwraca uwagi w klasie, rodzice często mogą się martwić, że ich dziecko może mieć ADHD. Chociaż może to być możliwe, nieuwaga może być również objawem nudy, braku snu, złego odżywiania, zmartwień, depresji, lub innych problemów emocjonalnych. Gdy nieuwaga jest zbyt częstym problemem, wówczas dzieci mogą cierpieć z powodu zaburzeń emocjonalnych i depresyjnych i ważne jest, aby szukać profesjonalnej pomocy. Tutaj znajdziesz szczegółowe informacje o zaburzeniach depresyjnych.
Niezdolność do nawiązywania przyjaźni
W szkole dość często zdarza się, że dzieci mają trudności z nawiązywaniem przyjaźni, ponieważ zaczynają uczyć się umiejętności społecznych i nie zawsze jest to łatwe. Możliwość wystąpienia zaburzeń ze spektrum autystycznego może być realna, gdy występuje wiele trudności społecznych, ale rzeczywistość może być po prostu taka, że dziecko jest nieśmiałe lub nie ma doświadczenia w ustawieniach społecznych. Może nawet mieć lekką fobię społeczną. Jeśli nauczyciele zauważą ten problem u dzieci i zobaczą, że jest to coś, co się utrzymuje, ważne będzie, aby zasięgnąć profesjonalnej porady.
Zachowania destrukcyjne
Kiedy dziecko lub nastolatek angażuje się w destrukcyjne zachowanie w klasie, zwykle uważa się to za problem ściśle behawioralny, nie biorąc pod uwagę wszystkich możliwych przyczyn, które mogą prowadzić do takiego zachowania.
Często, jak w przypadku większości problemów, zawsze jest jakaś przyczyna, która leży u podstaw. Po pierwsze, dzieci i młodzież są wyjątkowo podatne na potrzebę akceptacji społecznej. Ta potrzeba może doprowadzić do tego, że będą zachowywać się w sposób niewłaściwy, a nawet zagrażać ich bezpieczeństwu. Mogą też zachowywać się źle, bo są znudzone, bo nie rozumieją, co się do nich mówi lub czują zbyt dużą presję. Dorośli często myślą, że ich dzieci nie przejmują się swoim zachowaniem, ale jest wręcz przeciwnie.
Przejawy agresji lub złości
Kiedy dzieci zachowują się agresywnie wobec innych lub wyrażają wysoki poziom złości, może to być niepokojące. Złość lub agresja pojawia się zawsze wtedy, gdy w człowieku są negatywne uczucia: jeśli człowiek czuje się źle, będzie zachowywał się źle, a jeśli czuje się dobrze, będzie zachowywał się dobrze. Więc dziecko lub nastolatek, który zachowuje się źle, nie chce się tak czuć.
Przy wielu okazjach mogą czuć się zdenerwowani z powodu rzeczy, które dzieją się w domu, takich jak rozwód, problem w szkole itp. Gdy dziecko jest rozzłoszczone i zachowuje się agresywnie lub gniewnie, należy zwrócić się o pomoc do specjalisty, aby mógł on pracować nad złością i aby dzieci rozumiały emocje, które odczuwają w danym momencie.